De slagwerkgroep - muziekvereniging Vooruit

Als slagwerker kun je echt je energie kwijt!

Onder slagwerk vallen muziekinstrumenten die door middel van een slagtechniek bespeeld worden. Dus met stokken of met de handen. Je ziet de slagwerkers van een orkest altijd helemaal achteraan staan (dus tijd voor ze op de voorgrond te zetten), omringd door een heel veel instrumenten. Van klein - bijvoorbeeld een triangel - tot aan groot, zoals pauken.
Slagwerk is onder te verdelen in melodisch en ritmisch slagwerk:
  • Melodisch wil zeggen dat je op het instrument een specifieke toonhoogte kan spelen; instrumenten die mee kunnen doen met de melodie, zoals het klokkenspel, xylofoon en pauken.
  • Onder ritmisch slagwerk vallen de instrumenten zonder een specifieke toonhoogte zoals bekkens, trommels en het drumstel.

Het maakt voor slagwerkers veel uit welk repertoire er op het programma staat. Is het muziek uit de vroeg-klassieke periode? Dan kom je bijna alleen nog maar pauken tegen. Maar de tijd is veranderd, percussie komt nu in bijna alle hedendaagse muziekstijlen terug: van klassiek tot pop, van rock en funk tot dance muziek en van Latijns-Amerikaanse muziek tot Afrikaanse classics. De slagwerkers maken het orkest compleet!

Meld je aan, dan heb jij zo de slag te pakken!